Skupinový trénink

24. 2. 2025by Javorský
Kemp-18-39.jpeg
Cílem skupinového tréninku je vytížení všech zúčastněných hráčů. Pro trenéry je příprava tohoto typu trénování náročnější, jelikož musí souběžně zaměstnat víc dětí na dvorci. Hodinu si musí promyslet nejen z hlediska časového, ale musí brát zřetel také na výkonnostní složení skupiny dětí. Velice špatným příkladem, jak nemá skupinový trénink ani omylem vypadat, je zástup dětí v řadě, z nichž každý odehraje jeden míček a vrací se zpět (do nečinnosti!!!) na konec dlouhé fronty.

Skupinová forma tréninku se v praxi používá při nácviku a ve všech fázích zdokonalování technické a speciální přípravy. V naší a zejména v zahraniční specializované literatuře se zpravidla vyskytuje pod názvem dril, který se vžil místo dlouhého českého označení „skupinové herní cvičení s košem míčů“. Tento způsob trénování má řadu výhod i nevýhod:
Výhody: hráči za jednotku času odehrají velké množství úderů; trenér má možnost rozehrát velmi přesně s požadavkem na umístění, délku i rychlost míče; trenér nemusí sledovat míč, může se plně soustředit na hru svěřenců a opravu jejich chyb.

Nevýhody: při příliš častém užívání se trénink stává monotónním; herní činnosti a situace tohoto tréninku se výrazně liší od podmínek samotného tenisového utkání; mohli bychom vyjmenovat ještě další detailní nevýhody, které se však již netýkají tenisových začátků a tudíž nejsou tak podstatné.
Příklady skupinového tréninku

Modelový program hodiny tenisové přípravky

rozcvička s dřevěnou pálkou či zkrácenou raketou (běhy tam a zpět, skoky po pravé i levé noze, boční přísuny, jednoduché „křížení“ nohou, oboustranné „křížení“ nohou, závodivé skoky a tzv. žabáky);

desítky s tenisákem (házení do deseti pokusů s tenisovým míčkem – do výšky, s mezidopadem, střídavě levá a pravá ruka, nadhazování rukou pod levou a pravou nohou, vyhazování s otočkou o 360°, hod tenisákem do dálky);

desítky se švihadlem (deset pokusů od každé disciplíny – skoky sounož dopředu, skoky sounož dozadu, skoky po pravé noze, skoky po levé noze, tzv. vajíčko, dvojšvih během jednoho skoku);

cvičení s pálkou (forhendová „nebíčka“ – jemné údery k oblakům, forhendové údery do země jako driblink, bekhendová „nebíčka“, bekhendový driblink o zem, kombinace úderů a nesení míčku v běhu, hraní volejů u stěny z blízké vzdálenosti cca 15 centimetrů).

Po zvládnutí vyjmenovaných dovedností jsou žáci podle schopností rozřa- zováni do pokročilejších skupin, kde trenér učí děti hrubým základům tech- niky v jednoduchých podmínkách. Průběžně upevňuje správné pohybové zásady a zároveň dbá na vytíženost dětí ve skupině, jejich soustředění i chování.

Modelový trénink tenisové školičky

rozcvička (obdobně jako v předešlém případě tenisové přípravky);

cvičení s raketou (cvičení zaměřit na držení, rozeznávat forhendovou a bekhendovou stranu rakety);

stínování forhendového a bekhendového voleje;
stínování forhendu a bekhendu na místě (dbát na správné držení a nápřah);

stínování na trenažéru;
hra o stěnu s „líným“ míčkem;
opakování desítek (se švihadlem a posléze i tenisákem).

Speciální typy skupinového tréninku

Nyní se budeme krátce věnovat ještě dalším několika typům skupino- vého tréninku, který se může týkat začátečníků i mírně pokročilých dětí.

Skupinový trěnink s košem míčů

Jedná se o trénink pro malou skupinu – čtyři děti ve skupině

rozcvičení

2 svěřenci stínují na trenažéru bekhendy a forhendy, zbývající 2 vole- je, cca po 5 minutách si vymění role;

2 hráči nadhazují míčky pro podání, 2 provádějí stínové podání, po 5 minutách si vymění role;

2 hráči servírují a 2 riternují servis (opět následuje výměna pozic);

2 hráči hrají zvlášť forhend a bekhend s trenérem, střídají se po osmi míčcích, další trénuje halfvoleje o stěnu a zbývající člen skupiny sbírá míčky;

2 hráči hrají voleje střídavě z forhendu a bekhendu s trenérem, třetí hraje voleje o stěnu a čtvrtý sbírá míče;

opakování forhendu a bekhendu ve dvou s trenérem na kurtu s tím, že hráči hrají forhend a bekhend střídavě, zbývající členové skupiny házejí míč o stěnu levou rukou a sbírají míčky;

2 hráči smečují z nahrávek trenéra, třetí člen skupiny stínuje na trena- žéru forhend i bekhend v pohybu, poslední člen skupiny sbírá míčky;

lehké vyklusání kolem dvorců;
zhodnocení tréninkové hodiny a zadání úkolů k přípravě pro příští trénink.

Skupinový trénink s nahrávacím strojem

Výhodou tohoto typu tréninku je nahrazení trenérovy role robotem. Trenér se může volně pohybovat po dvorci, vidí hráče z různých úhlů a z větší blízkosti, může důsledněji opravovat chyby a intenzivněji řídit rytmus tréninku. Tento trénink je opět modelován pro 4 hráče a trenéra:

rozcvičení

nácvik a zdokonalení podání – 2 hráči podávají a 2 střídavě z bek- hendu a forhendu riternují;
stínování forhendu a bekhendu na místě (dbát na správné držení a nápřah);

stínování na trenažéru;
hra o stěnu s „líným“ míčkem;
opakování desítek (se švihadlem a posléze i tenisákem).

Speciální typy skupinového tréninku

Nyní se budeme krátce věnovat ještě dalším několika typům skupinového tréninku, který se může týkat začátečníků i mírně pokročilých dětí.

Skupinový trěnink s košem míčů

Jedná se o trénink pro malou skupinu – čtyři děti ve skupině

rozcvičení

2 svěřenci stínují na trenažéru bekhendy a forhendy, zbývající 2 vole- je, cca po 5 minutách si vymění role;

2 hráči nadhazují míčky pro podání, 2 provádějí stínové podání, po 5 minutách si vymění role;

2 hráči servírují a 2 riternují servis (opět následuje výměna pozic);

2 hráči hrají zvlášť forhend a bekhend s trenérem, střídají se po osmi míčcích, další trénuje halfvoleje o stěnu a zbývající člen skupiny sbírá míčky;

2 hráči hrají voleje střídavě z forhendu a bekhendu s trenérem, třetí hraje voleje o stěnu a čtvrtý sbírá míče;

opakování forhendu a bekhendu ve dvou s trenérem na kurtu s tím, že hráči hrají forhend a bekhend střídavě, zbývající členové skupiny házejí míč o stěnu levou rukou a sbírají míčky;

2 hráči smečují z nahrávek trenéra, třetí člen skupiny stínuje na trena- žéru forhend i bekhend v pohybu, poslední člen skupiny sbírá míčky;

lehké vyklusání kolem dvorců;
zhodnocení tréninkové hodiny a zadání úkolů k přípravě pro příští trénink.

Skupinový trénink s nahrávacím strojem

Výhodou tohoto typu tréninku je nahrazení trenérovy role robotem. Trenér se může volně pohybovat po dvorci, vidí hráče z různých úhlů a z větší blízkosti, může důsledněji opravovat chyby a intenzivněji řídit rytmus tréninku. Tento trénink je opět modelován pro 4 hráče a trenéra:

rozcvičení

nácvik a zdokonalení podání – 2 hráči podávají a 2 střídavě z bekhendu a forhendu riternují;

Javorský